Mustikka-päärynä smoothie

maanantai 7. maaliskuuta 2016

Smoothiet olivat jossain vaiheessa aamupalasuosikkeja ja niitä tulikin surauteltua harva se päivä. Viime syksynä innostus kuitenkin laantui ja vähään aikaan niitä ei tullut tehtyä ollenkaan. Nyt smoothiet ovat kuitenkin tehneet uuden tulemisen tässä taloudessa. Tällä kertaa useimmiten iltapalan muodossa kuin aamupalana.

Yleensä smoothie muodostuu pakkasesta löytyvistä marjoista ja banaanista, mutta tällä kertaa syntyi mustikka-päärynä smoothie. Päärynä on tämän hetken satokausituote, joten sitä on saatavilla kaupassa edullisesti. Päärynän lisäksi smoothie muodostui mustikoista, maustamattomasta ab-jugurtista, ripauksesta hunajaa ja kaapissa lepäilleistä chia-sieministä (niillekin pitkästä aikaa käyttöä, etteivät ihan vanhaksi mene ). Chia siemenet liotin tilkassa mantelimaitoa. Mitään tarkkoja annosmääriä en mitannut, mutta sellaiseen annoskulhoon tuli 2 päärynää, mustikoita 1-1,5 dl, chia-siemeniä ehkä 1 rkl, jugurttia 4-5dl ja hunajaa maun mukaan. Ai niin ja laitoinhan minä ripauksen vaniljasokeria myös.




Tästä syntyikin sellainen kiva vitamiinipommi, joten jos etsit terveellistä päivän aloitusta, niin tässä yksi vaihtoehto.
  • Päärynä sisältää runsaasti kuituja, mutta myös  A-, B-, C- ja E-vitamiineja, foolihappoa, kaliumia, mineraaleja, suolaa, sokeria, jodia, rautaa ja kalsiumia. Ne ovat siis täydellinen vitamiinilisä päivän aloitukseen. Päärynät ovat lisäksi antibakteerisia, joten ne suojelevat kehoa erilaisilta infektioilta ja sairauksilta. Kuitupitoisuutensa vuoksi ne lievittävät ummetusta, suojaavat syövältä ja antioksidantit pitävät nuorekkaana. Lisäksi ne ovat hyväksi sydämelle, koska ne säännöstelevät verenkiertoa ja vähentävät pahaa kolestrolia. 
  • Mustikka on tunnetusti oikeaa superfoodien aatelia sen lisäksi, että ne ovat vähäkalorista herkkua. Mustikat sisältävät antioksidanttista C-vitamiinia, mangaania ja kuitua. Niillä on antioksidanttisia ja tulehduksia estäviä vaikutuksia ja ne voivat edistää sydämen terveyttä sekä vähentää muita kroonisia sairauksia. Erään tutkimuksen mukaan mustikat voivat myös auttaa madaltamaan verenpainetta. Myöskin mustikoilla on todettu olevan syöpää ehkäisevia ominaisuuksia. 
  •  Chia-siemenet sisältävät myöskin paljon kuitua. Ne auttavat pitämään verensokerin tasaisena ja lisäävät terveellisen kolesterolin määrää. Chia siemenet sisältävät runsaasti mangaania, joka on hyväksi etenkin luustolle. Sen lisäksi mangaani auttaa kehoa hyödyntämään muita tärkeitä ravintoaineita kuten biotiinia ja tiamiinia. Lisäksi chia-siemenet ovat hyvä proteiinin lähde. Lisäksi ne sisältävät kalsiumia, fosforia ja ikääntymistä estäviä antioksidantteja. 
  • Lisäksi jugurtista saa kalsiumia. Ja hunaja on terveyspommi, joka ehkäisee luonnostaan mikrobien ja hiivojen kasvua, ja sillä on myös tulehtumista estäviä sekä vähentäviä ominaisuuksia. Lisäksi hunaja sisältää yli 200 luonnon omaa tehoainetta kuten vitamiineja, mineraaleja, entsyymejä ja aminohappoja.

8 people left comments on: "Mustikka-päärynä smoothie "

  1. Kivan mustikka-päärynä-smoothien olet kehittänyt. Tuota täytyy kokeilla, kun taas olen siellä kotinurkilla.
    Kiva kun vierailit blogissani, niin löysin tänne - smoothie-herkun ääreen. Lukijaksi jään.
    Mukavaa maaliskuuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, kun tulit. Mukavaa maaliskuuta sinnekin.

      Poista
  2. Meilläkim blenderi on ollut talviunilla, täytyis taas innostu :)

    Ihanaa uutta viikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä innostus sielläkin jossain vaiheessa herää. Hiljaista oli täälläkin pitkän aikaa.

      Poista
  3. Oijoi mikä herkku ja terveellinen sellainen. Niin harmittaa, että olen ompuille ja päärynöille allerginen. Kivaa päivää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Allergiat on kyllä ikäviä, kun rajoittavat ruokailua. Mutta näissä smoothiessa on se kiva puoli, että terveellisiä herkkuja saa monilla eri hedelmillä ja tietysti vihanneksiakin voi heittää sekaan

      Poista
  4. Oih, ihana smoothie ohje!
    Tuota täytyy kokeilla.
    Monessa blogissa on näkynyt erilaisia smoothie ohjeita.
    Mukavaa tiistai päivää sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä se on tämä kevät, joka on saanut taas ihmiset innostumaan smoothiesta. Itsekin olen muutamaan ohjeeseen törmännyt.

      Poista